Korte vakantie 2004. Noord-Engeland en Zuid-Schotland

Op 1 mei zaterdagmiddag reden Aart en ik richting IJmuiden. Om 17.00 uur zou de veerboot naar Newcastle upon Tyne (Noord Engeland) vertrekken. Mijn eerste vakantie op de eigen motor!

Het ritje verliep zonder problemen en bij de boot in IJmuiden had zich een hele groep motorrijders verzameld. Het duurde even voordat we de boot op mochten rijden. Nadat we de motoren goed vastgesjord hadden, namen we een kijkje aan dek en aten in één van de restaurants aan boord. Al vroeg gingen we naar onze hut.

De volgende morgen om 10.00 uur reden we de wal op. Wel spannend om links te rijden (voor mij was het de eerste keer, voor Aart de zoveelste), maar na een paar rotondes leek het alweer heel gewoon. Het weer was zeer zonnig en warm.
Hadrian's WallVia een heuvelachtige weg met vele 'serious dips' kwamen we aan bij Hadrian's Wall en beklommen de muur.
Anneke in de bochtWe reden door het prachtige landschap van "The Border Forest Park" naar Kielder en vervolgens Schotland in.
In Jedburgh vonden we via het VVV een B&B met parkeerplaats. Dat je voor die plek een steil heuveltje moest nemen vertelden zij er niet bij. Nadat we ons geinstalleerd hadden bekeken we het dorp en vonden een zeer gezellig restaurantje, waar we heerlijk gegeten hebben. Als afsluiting dronken we nog een drankje in de plaatselijke pub.

Scott's ViewScott's ViewDe volgende dag reden we een stuk verder Schotland in en bekeken we "Scott's View". De omgeving was werkelijk prachtig! Het verkeer was niet druk dus we konden heel relaxed rijden en rondkijken. De zon scheen weer volop.

Terug in Engeland bezochten we het kasteel in Alnwick. Alnwick CastleDit kasteel was decor voor de films van Harry Potter. Leuk om te zien. We vervolgden onze toer door het Northumberland natuurpark met z'n "blind dips".
Het werd weer tijd om een B&B te gaan zoeken en deze vonden we in Morpeth. Ditmaal was er zelfs een garage bij! Ideaal voor ons natuurlijk. In het dorpje haalden we s'avonds eten in een Fish & Chips. Verder was er niet heel veel te doen en te zien.

De volgende morgen regende het en reden we terug naar Newcastle. We zouden kennissen opzoeken in North Shields, die daar sinds een jaar wonen. Algauw hadden we hun huis gevonden en onder het genot van koffie werd er gezellig bijgekletst. Met Inge en Georg, die al helemaal ingeburgerd bleken te zijn in Engeland, maakten we een ronde door de stad en daalden af naar de rivier de Tyne, die het voorstadje in tweeën deelt. Inge kocht er nog een lekker visje op de kade voor het avondeten. Natuurlijk werd ook de pub bezocht.
In de loop van de middag was het weer tijd om te vertrekken, want om 16.00 uur moesten we inschepen voor de terugtocht naar Nederland. Het was maar tien minuten rijden naar de haven.
De terugreis verliep goed, alhoewel de zee redelijk ruw was.

De vakantie bestond slechts uit een paar dagen en weinig kilometers (ruim 700), maar het reisgevoel was er weer helemaal voor ons! En wat mij betreft: de volgende keer rijd ik gewoon weer mee op de Bonneville. Ik vond het geweldig!We gaan plannen maken voor de volgende reis: Zuid Frankrijk in de zomer. We hebben er nu al zin in.