Vakantie 2001

Mijn eerste vakantiereis op een motor.
Na twee weken luieren op een Grieks eiland in de zon vertrok ik op een regenachtige maandagochtend vanuit Delft achterop bij Aart op de Honda XBR500 richting Frankrijk. De motor was flink opgepakt, want er zou gekampeerd gaan worden.
Gelukkig bleef er een nog een zitplaatsje voor mij over tussen de slaapzakken en de tent. Al onze kleding zat in één koffertje per persoon met een inhoud van 30 liter.. De eerste files begonnen in Antwerpen vanwege wegwerkzaamheden. De voordelen van de motor bleken direct: handig manoeuvrerend tussen de rijen auto's door lieten wij de drukte binnen no-time achter ons.

Via België bereikten wij Noord-Frankrijk. De périferique rondom Parijs was hectisch. Toch hadden wij geen uur nodig om de stad achter ons te laten. Wat een geweldig vervoersmiddel. Via de A10 richting Bordeaux vervolgden wij onze weg. Het landschap verbeterde zienderogen.
Bij Orléans namen wij de A71 richting Clermond-Ferrand. We besloten in Bourges te overnachten in een Etap-hotelletje. Enerzijds omdat het halverwege was, anderzijds omdat het erg bewolkt begon te worden en het al een beetje begon te regenen. Op de kaart konden we zien dat we de komende kilometers weinig bebouwing tegen zouden komen, dus toen maar het zekere voor het onzekere genomen.

Onze tweede reisdag begon met regen, dus de regenbroeken maar weer aan. Binnen 5 kilometer stonden we weer langs de kant van de weg, want de regenbroek zat niet lekker bij Aart. Eventjes afstappen en toen weer opstappen en toen zat het weer een stuk beter. Klaar voor de rest van de heenreis Bij CF pakten we de A75 richting het zuiden. Via St. Flour en Millau reden we het prachtige heuvellandschap van Hérault binnen. En het één-cylindertje begon het op de lange heuvels erg moeilijk te krijgen. Van een gemiddelde van 110, zakte de snelheid tot 70 km/uur. Harder gaat een één-cylindertje met 2 personen en volle bepakking echt niet die heuvels op.
Hoe verder we het département Hérault in kwamen, hoe warmer het werd. Uiteindelijk kwamen we boven op de ??, waar we eindelijk weer eens een uitgebreide pauze namen en we eindelijk zwetend onze regenkleding uit konden doen.
De laatste kilometers rondom Lodève telden zwaar (ondanks de mooie omgeving); veel bochtenwerk en de vermoeidheid begon een rol te spelen. Via de D35 bereikten wij ons einddoel: Lunas, een pittoresk dorpje met een echt chateau. Camping-moto "Rendez-Vous" was snel gevonden. Wij waren er allebei al eerder geweest, want hier hadden wij elkaar een jaar geleden ontmoet.
Net op tijd voor het eten reden we het campingterrein op om hartelijk begroet te worden door bekenden en onbekenden. Het welkomstdrankje (pastis) smaakte goed na een dag rijden van ongeveer 600 kilometer.

De volgende dag was het wel even bijkomen van de lange reis (1200 km) en wennen aan de warmte en de behuizing (een kleine maat iglo-tent), maar het luxe zwembad bracht voldoende verkoeling en ontspanning.
De schitterende omgeving nodigde uit tot toeren. Elke dag konden we wel een leuke bestemming te bedenken.
We bekeken de mammoetafdruk bij de legendarische kippenboer en genoten van de prachtige uitstraling van de "rode aarde". Een indrukwekkend landschap.
Met een hele groep campinggasten maakten we een kanotochtje op de Orb.
We maakten een rondje rondom het Lac du Salagou.
We daalden af in de Cirque de Navacelles.
Bij de rotsen van Colombiere-sur-orb namen we een koele duik onder de waterval.
Ook bezochten we de dorpjes in de omgeving.

Maar elke dag begon met een uitstekend petit-déjeuner op het terras bij "Rendez Vous"en eindigde met een overheerlijk Frans 3-gangen-diner van eigenaar/kok Munt met aansluitend borrelen en feesten in de bar. Tussen de bedrijven door werd er natuurlijk volop bijgekletst met vriendin Elfriede, de relatie van Munt.

Na een week (de laatste avond sloten wij af met een etentje op het Chateau) pakten we de boel weer op om te vertrekken richting Crest. Op naar een andere motorcamping. We namen afscheid van een voor ons zo bijzondere plek. Waarschijnlijk zullen we elke zomer weer teruggaan naar camping "Rendez Vous".

De reis naar Crest was heel warm. We pakten de A75 weer op bij Lodeve richting Montpellier. Vanaf de kust reden we via Nimes en Orange naar Montélimar om bij afslag Lorloi de D104 naar Crest te nemen. "Le camping moto" was snel gevonden en na een vriendelijk ontvangst konden wij ons tentje weer op gaan zetten.

Deze camping verschilde totaal van de vorige. De sfeer was rustig en de gang van zaken meer zakelijk en gestructureerd. Er waren heel veel kinderen aanwezig. De bar had ook een sluitingstijd. We misten de spontane gezelligheid en de vrienden van "Rendez-Vous" wel. Gelukkig kwamen we al gauw oude bekenden tegen.
Onze dagen konden we ook hier weer goed vullen met het rondtoeren in de prachtige natuur van de Drôme. Het weer was goed. Wat picknickspullen in de koffer en weg waren we na een lekker ontbijtje. We beklommen o.a. de Col de Rousset.

Na een paar dagen (de omgeving was verkend) begon het toch wel een beetje te kriebelen bij Aart. Hij wilde naar huis. Ik begon de smaak steeds meer te pakken te krijgen en had nog wel verder kunnen reizen. We besloten aan de terugreis te beginnen. We namen er weer twee dagen voor en stopten halverwege in Nancy om te overnachten. In zo'n megagrote franse super deden we inkopen en maakten onze laatste franse franken op. Via Luxemburg en België reden we naar Apeldoorn terug.

Thuis hadden we nog een weekje vakantie over om af te met kicken met kleine toertochtjes over de Veluwe.
Deze eerste motorreis voor mij en de zoveelste voor Aart was een geweldig, onvergetelijk avontuur voor twee.
We kunnen bijna niet wachten op de volgende vakantie.

Kijk hier voor meer foto's.