Vakantie 2002

Op zondag-ochtend 21 juli hadden Anneke en ik de motor opgepakt. De bedoeling was om eerst met een groepje vrienden naar Davos in Zwitserland af te reizen. Daar zouden we dan een vijftal nachten overnachten in een hotel, waarna we dan uit elkaar zouden gaan. Anneke en ik zouden dan verder zuidwaarts gaan.

De zondag hebben we gebruikt om in Duitsland eventjes flink naar het zuiden af te zakken. Bij ... gingen we van de autoweg af waarna we in ... hebben overnacht.

De maadag zijn we via de Schwarzwalder Hochstrasse naar Zwitserland gereist.

We hebben gedurende ons verblijf in Zwitserland de volgende passen bereden: FlüelapassFlüelapass, Albulapass , Julierpass , Splügenpass , Reschenpass , Ofenpass en de Malojapass . Behalve in Zwitserland hebben we ook in Oostenrijk en Italië gereden.
De omgeving was werkelijk schitterend.
Het weer was goed, een paar dagen heel erg mooi weer. Alleen de laatste dag was het erg druilerig. Die dag sneeuwde het bovenop de hoge passen.

Zaterdag 27 juli hebben we het groepje uitgezwaaid, waarna Anneke en ik opnieuw de motor oppakten voor een reis naar Italië. Ik zag een beetje tegen de reis op, omdat de XBR500 bepakt was met 2 personen, een tentuitrusting en nog een 2-tal koffertjes. We zouden om in Italië te komen in ieder geval een tweetal passen overtrekken en dat valt niet mee met een zo zwaar bepakt één-cylindertje.

Om op de zondag op de motorcamping Rendez-vous in Lunas te komen, zouden we de zaterdag ongeveer bij Genua uit moeten komen.

Via de Flüelapas en de Malojapas kwamen we zo rond 12 uur aan bij het Como-meer.Langs het Como-meerHier zijn we aan de westelijke zijde langs gereden, waarna we bij Como de autoweg hebben genomen. Via Milaan ging de weg richting Genua. Dat een autoweg helemaal niet saai hoeft te wezen kwam ik voor Genua tot de ontdekking. 10 kilometer autoweg met korte, lange en scherpe bochten. Eventjes op "high"-speed sturen.

Aan het eind van de middag waren we in Genua (Génova), waarna we nog eventjes langs de middellandse zee hebben gereden richting Frankrijk om uiteindelijk te stoppen in Arenzano. Daar hebben we in een hotel overnacht en lekker Italiaans gegeten op een pleintje en dan nog eventjes flaneren aan de kust.

De volgende dag stond ons weer een lange dag te wachten. Tot aan de Franse grens was het leuk; tunneltje in, tunneltje uit. Maar daarna was het rijden in een hetelucht oven. Na Marseille zijn we linksaf gedoken richting Arles, waarna we de rest van de weg via D-wegen hebben gereden. Erg leuk, maar het schiet niet op. Maar ja, we hebben vakantie.

Om half zeven arriveerden we op de motorcamping Rendez-vous net op tijd voor de BBQ en de begroeting was even hartelijk als vorige keren.
Vanuit Lunas hebben we weinig tochten ondernomen. De omgeving was ons welbekend. Wel hebben we vrienden een bezoekje gebracht. Zij verbleven nabij Sète, een plaatsje aan de kust, ten westen van Montpeillier.

Na vijf nachten, hebben we het boeltje gepakt en zijn we via Albi, Cordes, Villefranche-de-Rourergue, Cajanc naar de motorcamping "La Vieille Eglise" (ook wel bekend als "Camping Moto Dordogne") gegaan. Zonder dat we het wisten hebben we het mooie weer toen achter ons gelaten. Vanaf die dag hebben wij nog een paar mooie dagen gehad, maar verder was het (soms zwaar) bewolkt. Veel regen hebben we gelukkig niet gehad.

Hier zijn we drie nachten gebleven en hier hebben we onze culturele dag (in een vakantie moet min. 1 dag cultuur zitten) ook gespendeerd.Chateaux de CastelnaudWe hebben de grotten van Cougnac bezocht en bekeken één van de vele kastelen, chateaux de Castelnaud. Dit is zo'n echt middeleeuws kasteel. Binnen de muren van het kasteel was er een expositie over de bouw en historie van het kasteel en hoe er in de Middeleeuwen oorlog gevoerd werd.

Vervolgens zijn we via Rocamadour, Aurillac, Mauriac, Ussel, Pontgibaud naar de motorcamping Route 99 (ook wel bekend als Touché) gereden. Deze motorcamping ligt in de buurt van Clermond Ferrand.
Ons plan om de Puy de Dome te beklimmen konden we niet uitvoeren vanwege het slechte weer. Regen maakte het zicht haast onmogelijk.

En toen was het tijd om aan de terugreis te denken. Na een overnachting in Nancy kwamen we uit in Luxemburg. In plaats van om in Luxemburg linksaf te gaan naar België, hebben wij ditmaal maar eens besloten om Luxemburg helemaal naar het noorden door te rijden via de A7.

In Nederland bleek het erg mooi weer te zijn, waarna wij besloten om nog een nachtje op "d'n Toerstop" in Meldersloo erbij aan te knopen.
De volgende dag was het dan toch tijd om naar huis te gaan.

Bij thuiskomst op 9 augustus bleek dat we iets meer dan 4000 kilometers hadden gereden.
Een leuke, boeiende reis zonder noemenswaardige problemen met de motor.

Kijk hier voor meer foto's.