Vakantie 2004

Op maandag 20 juli pakten wij de motoren op (km.stand 14886) en reden wij via Venlo-Koblenz-Strassbourg naar Frankrijk. In Montbeliard overnachtten wij in een Etap hotel.

De volgende dag regende het, daarom besloten we maar om via Besancon-Bourge-e-Bresse-Macon richting Lyon te rijden en niet helemaal binnendoor. Bij het loket van de Peage vergat ik helemaal een kaartje voor mezelf en mijn motor te pakken (over automatische handelingen gesproken). De fout werd snel hersteld.
In Lyon besloten we vanwege het slechte weer van onze route richting Ardeche af te wijken en een extra stop te maken in Crest bij de motorcamping "Le camping moto". Tot onze verbazing en verrassing werden we daar verwelkomd door onze motorvrienden Cliff en Alice.
Ook zij hadden een onverwachte tussenstop gemaakt, meer vanwege de lange afstand naar hun einddoel. Er waren meer bekenden. Aart ontmoette daar Leonard, lid van de XBR-club. Na het opzetten van de tent, werd er gezellig bijgekletst en pizza gegeten.

DromeDe volgende dag was het de hoogste tijd voor de eerste bergetappe van de Bonneville. Aart en ik beklommen (met gemak) de Col de Rousset en de Col de la Bataille. Een heel mooi rondje door de Drome. Ook een handige indicatie voor de verdere reismogelijkheden.
De volgende dag reden we via l'Orial-Privas-Aubenas naar ons oorspronkelijke reisdoel: de Ardeche. Op zoek naar de camping municipal in Joyeuse (jeugdsentiment van mij) bleek deze camping (Le Petit Rocher) te zijn verdwenen en belandden we op een camping in de buurt.'s Avonds aten we bij "Les Platanes" en maakten een promenade door het sfeervolle plaatsje. Op de camping was er live-muziek.

Gorges de ArdecgeDe volgende dag maakten we een mooie tocht langs de rivier (o.a. Vallon Pont d'Arc) en hielden een lange pauze in Bourg-st-Andeol, terwijl we wachtten tot de benzinepomp openging.

Via Ales-Ganges-Lodeve ging de tocht verder naar Lunas. Op "Rendez-vous" werden we weer verwelkomd door Cliff en Alice, die zich al geinstalleerd hadden. Na het drankje aan de bar (natuurlijk pastis!) werd de tent weer opgezet. We zijn vijf dagen op Lunas gebleven en het was er zoals elk jaar een dolgezellige boel. Leuk om Elfriede en Munt weer te zien. Aart en ik reden de prachtige merenroute en maakten tochtjes in de omgeving. Ook aten we weer eem keertje op het Chateau de Lunas en maakten het jaarlijkse feest op de camping met de live band "Alice's scooters" mee.

Vanuit Lunas ging het richting de Tarn via St.Affrique-Millau-Mende. We zagen onderweg de nieuwe brug bij Millau. Wat een imposant gezicht. Met Kerst 2004 zal de opening plaatsvinden.
TarnWe vonden een leuke camping (Le Site) in Castelbouc en zetten onze tent op vlakbij de rivier. De Tarn is een prachtig gebied en we maakten er een mooie ronde.
We bleven drie dagen op deze plek en zullen er zeker nog eens terugkomen. We maakten vaak iets te eten klaar bij de tent. Doordat we nu met twee motoren op stap zijn, kunnen we veel meer bagage meenemen; dus ook kookspullen. Heel handig.

Richting de Bourgogne (via Le Puy-Thiers-Roanne) ging de reis verder. Omdat het einde van de dag naderde stopten we iets eerder dan gepland en kwamen terecht op een camping a la ferme in Montceaux l'etoile.
Een leuk plekje met de mogelijkheid om de hangmat op de hangen. Het is hard werken op de boerderijAchtergrondmuziek werd verzorgd door een groep luidruchtige ganzen. Helaas bleken dat niet de enige dieren te zijn. De volgende dag bij het ontbijt werden we zo door vliegen, wespen e.a. insekten belaagd, dat we besloten dezelde dag nog te vertrekken.

Verder ging de mooie route (via Digoin-Autun) door het lieflijke landschap van de Bourgogne en we kwamen terecht op een camping municipal in Montbard. Dit gaf ons de gelegenheid om een bezoek te brengen aan het middeleeuwse plaatsje Flavigny-sur-CzerainFlavigny-sur-Czerain, waar de film "Chocolat" is opgenomen. Leuk om alle bekende decors te zien!
Op de terugweg kreeg ik pech onderweg. Het luchtfilter was volgestroomd met benzine en olie (later bleek dat dit een fabricagefout was met een ventiel). Terwijl Aart het filter schoonmaakte, kwam een fransman (Bernard) hulp bieden. Hij bracht ons naar een motorzaak (Meca-Moto)Meca-Moto Montbardin de buurt. Gelukkig konden zij ons een tussenoplossing bieden om naar Nederland te rijden, De volgende dag was de reparatie klaar en konden we de motor weer meenemen. We bezochten de Abbaye de Fontenay.

Via Bar-le-duc en Verdun (ook wel de "voie sacree" genaamd) reden we de volgende dag weer verder naar de Belgische Ardennen. We overnachtten op een camping (Le Grillon) in La Roche. Het was er erg druk en het was al met al een boeiende nacht. Huiswaarts reden we de volgende dag via Luik en Maastricht. Bij thuiskomst bleken we bijna 4000 km gereden te hebben.

Deze eerste 'grote' reis was voor mij een bijzondere ervaring. Volgend jaar wil ik weer. Maar ik had het nooit kunnen doen zonder de beste motard, die ik ken, aan mijn zijde. Of beter gezegd vóór mij. Chapeau et merci Aart!

Kijk hier voor meer foto's.