Vakantie 2005

Op de dag van vertrek (zondag 31 juli) regent het pijpenstelen. Alles staat klaar en het wachten is op een droog moment om de boel op te pakken. Helaas blijft het regenen en we besluiten de volgende dag pas weg te gaan. Met goed weer maken we de eerste dag flink wat kilometers en belanden via Antwerpen-Lille aan het einde van de dag in een Etap hotel in Rouen Natuurlijk eten we die avond traditiegetrouw bij de McDonald's.

De volgende dag rijden we via Efreux, Dreux en Chartres (waar we even langs de kathedraal rijden) door tot Chateauroux en zetten daar de tent op (Camping Le Rochat Belle Isle). De reis gaat verder via Limoges-Pengeux-Bergerac naar Agen en we komen daar terecht op een super-de-luxe camping (Camping Lac de Trois Vallees). We koken er voor het eerst weer eens zelf.

De route vervolgen we via Auch-Mieelan-Trie-Boulogne-Aurignac-St.Citrons naar Foix. Onderweg nemen we een kijkje bij de nieuw te starten motor-camping in "La Bastide De Sérou", ons oorspronkelijke reisdoel. De camping staat nog in de steigers en is de eerste jaren nog niet klaar. In Foix vinden we een leuke, eenvoudige camping (Camping du Lac) met zicht op de Pyreneen. We installeren ons hier voor een paar nachten, want we willen toertochten door de Pyreneeën gaan maken. De eerste dag rijden we een toerrit van 160 km van FoixFoix via Ax les Thermes-Anouks-Axat-Rolls-Quillom-Cavalamet. We beklimmen de coll de Pailheres (2001 m) . Deze berg is behoorlijk pittig en kost ons veel energie. Daarom besluiten we het de volgende dag lekker rustig aan te doen. We bekijken het pittoreske stadje met kasteel, bezoeken de Afrikaanse markt en doen inkopen. Verder hangen we een beetje rond het zwembad op de camping. Het echte vakantiegevoel (?) De reis gaat verder naar Lunas (in l'Herault) richting Camping Moto Rendez-vous. Elk jaar een vast agendapunt in de planning. We komen er, na een warme, maar winderige tocht, s'middags aan en worden verwelkomd aan de bar. We drinken een pastis op de vijfde aankomst samen. Ruim de tijd om de tent op te zetten en ons voor te bereiden op het eten, want vanavond is er de wekelijkse BBQ! Er volgen een paar relaxdagen: beetje zwemmen, wat lezen, hangen in de mat en aan de bar, rijden in de buurt (Lodeve), lekker eten en drinken op de camping Gezellig als altijd. Deze dagen sluiten we af met een bezoekje aan het huis van Elfriede en Munt (campingeigenaar). Er is een nieuwe keuken geplaatst en die willen we wel even bewonderen. Het wordt steeds meer een droomhuis, om jaloers van te worden! We eten die avond in restaurant 'Villa Issiates' in Joncels, een verrassend kunstzinnige plek, waar we heerlijk dineren. Ons volgende doel is de Camarque (een natuurreservaat in Zuid Frankrijk), waar we rondrijden en genieten van het bijzondere landschap. We rijden over de D66c. Een slaapplaats vinden we in Arles op een camping. Helaas worden we op deze zeer ongezellige camping aangevallen door een kudde muggen, dus we spenderen de avond in het plaatsje. Geen straf, want er zijn genoeg souvenirs te vinden van Van Gogh's verblijf daar. De Thriumph wordt aan alle kanten bewonderd door een motoragent die we onderweg tegenkomen. En natuurlijk mogen we gewoon doorrijden. Die nacht regent en onweert het hard.

De volgende dag rijden we door de Provence naar de Luberon, vast van plan een goede camping te vinden na onze slechte ervaringen. Op onze route zien we veel Romeinse overblijfselen. Op de gelijknamige camping, net buiten Apt, krijgen we een prima plek (Camping Le Luberon). Le LuberonDe volgende dagen rijden we rond in het zonovergoten, lieflijke groene landschap van de Luberon en bekijken sfeervolle plaatsjes, die we kennen als decor voor Franse speelfilms. We trekken door naar de Alpen (Briancon) en gaan over de Col de Lautaret . Een schitterende, indrukwekkende rit door de bergen. We kijken onze ogen uit. We overnachten in Le Grave op een camping met zicht op de eeuwige sneeuw.La Grave En koud, dat het is die nacht! Het meer van Annecy is ons volgende doel. In deze toeristiche chaos vinden we een mooie camping met uitzicht op het meer. De tocht gaat verder richting het meer van Geneve. Onderweg doemt de Mont Blanc in al zijn pracht steeds meer op. We doen het plaatsje Bonneville aan (een must) en maken er een paar foto's met de Bonneville in vol ornaat. We overnachten op een camping langs het meer.

De volgende dag rijden we er via Montreux een stuk omheen. We rijden in noordelijke richting naar Montbeliard. In het dorpje Mandeure vlakbij blijkt tot grote verbazing van een plaatselijke motorrijder een camping (Camping les grands ansanges) te zijn. In de Vogezen beklimmen we o.a. Ballon d'Alsace en La Grande Ballon en we besluiten nog eens terug te komen in deze streek, want er is genoeg te zien. Leuk om te rijden daar. In Nancy maken we onze laatste stop op een doortrekkerscamping samen met nog een heleboel Nederlanders, die op de terugreis zijn. De volgende dag willen we in een ruk door naar huis rijden. Helaas begint het net als wij de tent in gaan pakken te regenen en rijden we in een grote regenbui naar huis. Wel jammer na zo'n zonnige vakantie!

Maar na ruim 4500 km zit het er weer op en kijken we terug op een fantastische reis, zonder pech of noemenswaardige ongemakken. Op naar de volgende!!!

Kijk hier voor meer foto's.