Vakantie 2006 - Noord Spanje(Cantabria) en Zuid Frankrijk

Op maandag vertrekken wij om acht uur 's morgens vanuit Apeldoorn richting Frankrijk.
Het weer is wisselend: regenbuitjes en wolken wisselen elkaar af, maar erg hard regenen doet het gelukkig niet.
Via België rijden we naar Noord Frankrijk. In Rouen besluiten we te overnachten in een hotel.

Ook de volgende dag rijden we de hele dag onder een bewolkte hemel. Af en toe regent het. We vinden een camping (du Bois Vert) in Parthenay en zetten voor het eerst de tent op.
We eten in de kantine bij een zeer vriendelijke, informatieve campingbeheerster en wandelen daarna naar het nabijgelegen middeleeuwse plaatsje. Er zijn o.a. veel middeleeuwse huizen en de ruïne van het kasteel te zien. Daarna drinken we een wijntje in de kantine.

We trekken de volgende dag verder langs de westkust naar het zuiden. Rochefort
Onderweg bekijken we de transportbrug bij Rochefort (helaas mogen we zelf niet mee en nemen de gewone brug naar 'Ile d'Oléron'). We maken de overtocht met de veerpont van Royan naar Le Verdon.
Vervolgens rijden we zo dicht mogelijk langs de kust naar het zuiden.

Vooral de laatste 20 km langs de kust is het erg druk. We vinden een camping in Audenge, Le Braou, en eten op de camping. 's Avonds regent het heel hard, maar gelukkig kunnen we de volgende dag de tent, in droog weer, weer oppakken.
De reis gaat verder langs de kust en we komen in Les Landes. Het rijdt nu veel rustiger dan de vorige dag en het weer is zonnig. In Capbreton stappen we af en zetten de tent op. We hebben dan al enkele malen de Atlantische Oceaan gezien. We eten een pizza op de camping, La Civelle, en 's avonds begint het weer te regenen.

Er volgt een zware rijdag. Bij de grens met Spanje is het druk en we besluiten daarom daar de autoweg te pakken. We rijden langs San Sebastian en gaan vervolgens weer langs de kust rijden richting Bilbao. Deze weg langs de kust is prachtig.Atlantische kust Je rijdt langs en boven het water en het biedt ons mooie (door-)kijkjes op de Atlantische Oceaan. Via de autoweg rijden we om Bilbao richting Santander. Onderweg maken we een stop in Portugalete voor nog een transportbrug. Dit blijkt de oudste brug te zijn van dit type. Deze keer mogen wij wel mee en we nemen een retourtje.
Uiteindelijk komen we terecht in Santillana del Mar.
We willen voor het eten het middeleeuwse stadje Santillana del Mar bezoeken en vallen met onze neus in de boter. Er is een theater spektakelSantillana del Mar gaande en dat is werkelijk schitterend om te zien. We kijken onze ogen uit en lopen uren rond in het sfeervolle plaatsje.
De volgende dag is het tijd voor een rustdag. Na een uitgebreid ontbijt bij de tent gaan we op zoek naar het strand. We vinden een kleine playa aan een baai tussen de rotsen. Heel leuk en rustig. Op de camping eten we paella.

De volgende dag vertrekken we richting de Picos de Europa. Het is een mooi ritje van maar een paar uur. Onderweg zien we de baaien, die nu helemaal drooggevallen zijn. Het weer is warm en zonnig. De bergen zijn indrukwekkend en overweldigend mooi. Bij het toeristische dorpje Potes vinden we een terrassencamping, La Viorna, met aan alle kanten prachtig uitzicht op de Picos.
We wandelen naar het dorpje en regelen de vakantiekaarten. We eten in het restaurant van de camping asperges met een likeurtje 43 (Quarante Tres) toe.
Een schitterend rondje van 200 km door de Picos volgt de volgende dag. Het is relaxed rijden met voldoende gelegenheid om om je heen te kijken. De beklimming van de "Puerto El Ponton" is een beetje lastig (smal en slecht wegdek) , maar wel erg mooi en vervolgens nog de "Puerto San Glorio" . Terug op de camping nemen we een duik in het zwembad en vervolgens eten we soep bij de tent.

Er volgt weer een rustige dag met een tochtje naar Fuente Dé. Wat een mooi uitzicht.Fuente de De eeuwige sneeuw hebben we helaas niet gezien; de rij voor de kabelbaan was te lang om in te gaan staan wachten.

We vertrekken uit Potes en beginnen met een flinke klim naar de "Puerto de Piedrasluengas" (1355m.) . Het is koud in de bergen. Onderweg komen we koeien en paarden tegen op de weg. Ook een begrafenisprocessie kruist onze weg. We besluiten uiteindelijk om van Logroño naar Tudela over de autoweg te gaan. Als we hier van de autoweg afdraaien, komen we terecht in een droog woestijnachtig landschap. Het waait erg hard en beiden hebben we moeite om de motoren overeind te houden. Vanaf 'Ejea de los Caballeros' wordt het landschap weer een stuk leuker en begint de wind af te nemen. Maar omdat we al een hele dag op de motor zitten, blijft het toch nog zwaar.
Laat komen we aan op een, voor ons bekende, camping aan Ayerbe, camping La Banera.
We zijn snel geïnstalleerd en kunnen haute cuisine eten in het restaurant met uitzicht op een prachtige zonsondergang.
De reis gaat verder. Voorbij Huesca rijden we de Pyreneeën in. De tocht is zwaar doordat er veel vrachtverkeer op de weg is. Het is warm en het schiet niet op. We passeren vele tunneltjes. De volgende camping is ons ook bekend (Camping Baliera in Bonansa). We zetten de tent op en blijven de rest van de dag bij het zwembad. 's Avonds eten we spaghetti bij de tent en gaan vroeg naar bed.

De volgende dag vertrekken we richting Lunas. Het blijkt nog een hele trip te zijn, want we moeten eerst nog de Pyreneeën oversteken naar Frankrijk. Ook moeten wij door de 4 kilometer lange tunnel van Vielha. We nemen een stukje snelweg naar Toulouse. Tegen vijf uur arriveren we op de motorcamping, camping-moto Rendez Vous, een vast onderdeel van al onze zomervakanties. We worden hartelijk verwelkomd en luiden ons verblijf in met een pastis aan de bar.
Na een overheerlijk drie-gangen-diner van Munt en Elfriede drinken we nog een wijntje aan de bar. We ontmoeten er Franse campinggasten. Het is hun laatste avond en dat moet gevierd worden! We zingen Franse chansons, dansen op Franse muziek en hebben een hoop lol tot in de vroege uurtjes.
De volgende dagen verlopen relaxed. Het weer is wisselend. We hangen lui rond op de camping, wandelen naar Lunas en Joncells en eten elke avond op "Rendez Vous".we hangen in Lunas
Het is, zoals altijd, berengezellig.

Na vier dagen besluiten we verder te gaan. We willen langzaamaan terug naar huis gaan rijden. Langzaam kun je het niet noemen want via de, bijna nooit saai wordende, A75 gaan we naar het noorden.
We rijden over de brug bij Millau. Geweldig, wat en panorama! Vanaf de hoogte van de motor heb je goed zicht. We stappen af bij de "aire" en beklimmen de trappen naar boven om alles nog eens goed te bekijken.
De reis gaat verder via Clermont-Ferrand.

We vinden een prima (goed en goedkoop) overnachtingsplek in Gannat, Le Mont Libre.
Die nacht regent het flink, maar 's morgens schijnt de zon alweer.
We kunnen de boel redelijk droog inpakken en plannen voor die avond een hotel in.
Dat hotelletje vinden we in Chalons en Champagne.

Na een goede nacht maken we een eindsprint via België. Voor de verandering passeren we de grens ten zuiden van Charleroi. Hoewel er dikke wolken dreigen komen we zonder een spetter regen over. We rijden vervolgens via Namen en Genk naar Nederland in prachtig weer. Terug in Apeldoorn noteren we ruim 4000 vakantiekilometers.
We kijken terug op een mooie reis, weer zonder pech of noemenswaardige ongemakken en maken alweer nieuwe plannen voor volgend jaar.

Kijk hier voor meer foto's.