Vakantie 2007 (Tour de France)

Op maandag 23 juli reizen wij met de motoren richting Frankrijk. Het weer is bewolkt, maar droog als we vertrekken. Helaas begint het in België te regenen en dan houdt het ook voorlopig niet meer op. We nemen een Formule 1 hotelletje in Arques en kunnen de natte spullen daar laten drogen.

De volgende dag is het weer beter en we rijden o.a. langs de Seine. Een mooie tocht. Aan het einde van de dag vinden we niet zo snel een camping. Daarom besluiten we te overnachten in een Franse B & B, oftewel chambres d'hôtes. Dat willen we altijd al eens uitproberen. We slapen in een luxe suite in een herenboerderij in Caudebec-en-Caux en ontbijten de volgende dag uitgebreid met de eigenaar en eigenaresse van het prachtige pand. We vinden het een prima alternatief voor een hotel onderweg. Bijkomend voordeel is dat we de motoren opgepakt in de schuur neer kunnen zetten.

We rijden verder langs de Seine en nemen de imposante "Pont de Normandie" bij Le Havre. Vanuit Le Havre rijden we via Caen naar Bretagne. Onderweg komen we door het schilderachtige plaatsje Pont L'Eveque en nemen we een kijkje bij St. Mont Michel.St Mont Michel Het is er heel druk, maar dat is het altijd denken wij dan maar.
In FougeresFougeres zetten we voor het eerst weer de tent op. In het middeleeuwse dorpje bezichtigen wij het grootste kasteel (qua oppervlakte) van Europa en eten in een crêperie, alwaar we de Calvados ook goed laten smaken.

's Nachts regent het. We laten 's ochtends de tent een beetje drogen en als we op weg gaan schijnt de zon alweer. We rijden van Fougeres via Angers en Poitier naar Lussac de Chateaux. We rijden o.a. langs de Loire. We vinden een Municipal en zetten daar de tent op. We doen boodschappen en eten frites in een camper die naast de camping staat.

Vrijdag is onze enige kans om de Tour de France tegen te komen. We doen een poging en rijden via Belac, St. Junien naar Brantôme. We installeren ons op een warme plek in de zon, waar we de renners prachtig naar beneden kunnen zien komen, alvorens zij met een bocht weer omhoog moeten fietsen. Na het Tour de France reclame circus vooraf flitsen uiteindelijk de renners langs met Michael Boogert in de kopploeg. Een schitterend gezicht! Later horen wij, dat Michael als 4de is geëindigd. Even later kunnen we de rotonde overrijden over het traject naar Périgueux.
We vinden een camping, genaamd Barnabé, aan een rivier met een mooi etablissement op het terrein om iets te drinken, waar oude jazzherinneringen herleven.

De volgende dag rijden we grotendeels door de Dordogne. Het is een mooie rit. We zoeken na het hectische Toulouse een camping nabij de Canal du Midi, camping "Les Violettes".

Het Canal du Midi houden we vervolgens als route aan om naar Lunas te rijden. Wat een prachtig gebied. We hebben nog nooit zoveel zonnebloemen gezien!
Op Lunas aangekomen begroeten we oude vrienden en bekenden. Het is druk op de camping, maar zo gezellig, dat we er tot donderdag blijven. Op woensdag hebben we dan het feest meegemaakt, met als vanouds een goede band en veel drank.

We rijden via Montpellier en willen langs de Rhone naar het noorden rijden. Onderweg passeren we de Pont du Gard. (De volgende keer gaan we het echt bekijken)
Er hangen boven de Rhone zoveel zware buien, dat we het niet aandurven.
We pakken in plaats daarvan een droge route door de Cevennes richting Ales. We vinden een leuke camping en eten 's avonds op een echt Frans pleintje. Zo'n pleintje, waar je echt een pastis moet drinken.

De reis gaat verder door de Cevennes; een mooie streek. We rijden via Mende naar het Lac de Naussac. Een prima plek om het weekend lekker te relaxen. De camping nabij Langogne is van alle gemakken voorzien: een zwembad, bar, restaurant, etc CampingEn het weer is goed: zonnig en warm.

Op maandag pakken we de tent droog in, maar tijdens de rit door een mooi landschap en het mooie "Le puy-en-Velay"Le Puy-en-Velay begint het bij Thiers te regenen. We besluiten de tent niet meer op te zetten en nemen een Formule 1 hotel in Roanne. Zo kunnen we de natte kleding weer even laten drogen.
We rijden verder noordwaarts langs de Loire en via het lieflijke wijnlandschap van de Bourgogne, Chablis en de Champagne komen we aan het eind van de middag aan in Reims. Daar zoeken we een Etap hotel met een restaurant in de buurt. We eten een pizza en gaan weer vroeg naar bed.

Woensdag 8 augustus wordt onze laatste reisdag. De dag begint droog, maar al snel gaat het regenen in het noorden van Frankrijk en dat blijft de hele dag duren. Via Brussel en Antwerpen rijden we naar Nederland en via allerlei files komen we tegen zes uur thuis.

Er staat bijna 3500 km bij op de teller. Een korte, relaxte Tour de France dit jaar, maar een verademing na alle verhuisperikelen van het afgelopen voorjaar.

Kijk hier voor meer foto's.