Vakantie 2008 (Italië & Frankrijk)

Op maandag 7 juli vertrekken wij om ongeveer half 10 met de opgepakte Triumphs (Bonneville & Scrambler).
Het reisdoel is Italië.(Toscane) Vanuit Italië willen wij doorreizen naar Frankrijk.

Al voordat we in Beekbergen zijn hebben we de eerste regenbui te pakken. Gelukkig hebben we voor de zekerheid de regenkleding aangetrokken. Via Arnhem, Oberhausen en Dortmund rijden we naar Wurzburg. De eerste uren regent het flink en hebben we veel last van de harde wind, maar 's middags krijgen we de zon te zien. We overnachten in een Etap hotel, na een McDonald's menu. (Onze traditionele eerste vakantiedag.)

De volgende dag rijden we via de Romantische Strasse naar Donauworth en verder de Beierse Alpen in. De route is mooi, rustig en droog. Aan de weg vinden we een degelijk, ouderwets hotel met zicht op de Walchensee en besluiten daar te gaan eten en slapen.

Na een uitgebreid ontbijt vertrekken we de volgende dag richting Innsbruck. We nemen vanaf daar de Berner Strasse (182) en zijn na minder dan 100 km. rijden door Oostenrijk al in Italië.
Deze rustige doorsteek (hier mogen geen auto's met aanhangers rijden), die onder de Brenner Autobahn doorloopt, bevalt ons prima.
Aan de oostzijde van het Lago di Garda vinden we een leuke kleine camping aan het water en halen een superlekkere echte Italiaanse pizza op voor een diner voor de tent met een schitterend uitzicht op het meer.

De volgende dag blijven we op de camping staan om een beetje te acclimatiseren. Het is een warme dag. Via het strand lopen we Navene.'s Avonds halen we weer zo'n overheerlijke pizza op. We zullen er de komende tijd meer eten.

De reis gaat de volgende dag verder. Het is warm en we rijden vaak verkeerd. (We raken zo verdwaald in Verona dat we nog een leuke camping vinden in Verona, maar we hadden andere plannen, dus we gaan verder.) Daarnaast moeten we door de saaie Po-vlakte. Na deze vervelende dag vinden we een saaie doortrekkers-camping in Modena, maar eten heerlijk in een truckers café. Er worden allerlei soorten pasta aangevoerd, waarna we vervolgens nog het hoofdgerecht krijgen.
Vanuit Modena gaan we via Bologna richting Florence. De route (sr 65) is werkelijk adembenemend prachtig!
Van Bologna naar FlorenceJe komt ogen tekort en daarbij moet je ook steeds opletten om de vele bochten goed te nemen. We zijn niet de enige motorrijders die deze weg hebben ontdekt.

In Fiscali (ligt tegen Florence aan) staat een leuke camping bij een jeugdherbergCampeggio "Villa Camerata". We zoeken een mooie plek, maar aan de andere kant van het gebouw blijkt nog een kampeerterrein te zijn. We hebben even later een leuke ontmoeting met een Amerikaans gezin, dat op de camping staat. Nadat we met hun geborreld en uitgebreid gekletst te hebben, eten we zeer goed in de sfeervolle jeugdherberg.De jeugdherberg in Florence Het is een prachtige villa.

De volgende dag (zondag) besluiten we met de bus naar het centrum van Florence te gaan. Het weer is een beetje bewolkt als we naar de bushalte wandelen, maar eenmaal in de bus begint het te regenen en als we na 10 minuten uitstappen in de stad komt het een uur lang met bakken uit de hemel vallen. We schuilen in een gelateria en het is komisch om te zien hoe alle toeristen droog proberen te blijven. Maar er is geen paraplu opgewassen tegen deze wolkbreuk en we wachten met vele anderen zeker een uur tot de bui voorbij is.
Het weer knapt dan meteen weer op en we slenteren in het zonnetje door de stad. We bekijken o.a. de "Duomo", "Ponte di Vecchio" en een markt. Tevens bezoeken we een prachtige impressionistische tentoonstelling in één van de talloze palazzio's, die de stad rijk is.
We luisteren en kijken naar een ontroerend optreden van de straatmuzikanten Anatoliy Grischuk and Natalia Lopushanskaya. Het maakt veel indruk op ons en we kopen meteen een van hun cd's. Kijk en oordeel zelf.'s Avonds eten we weer in de jeugdherberg.

De volgende dag breken we rustig de boel op en we rijden een gedeelte van de Chanti route van Florence naar Sienna (sr 222). Werkelijk een prachtige route om te rijden! En vooral erg rustig. De stadscamping is dicht (wordt gerenoveerd), maar in Sovicille vinden we een goed alternatief, La Montagnola. Omdat op maandag de restaurants gesloten zijn, eten we een pizzabroodje met een vino rosso op een leuk pleintje in het dorpje. Na een ontbijtje op de camping vertrekken we om 9 uur met de bus die speciaal voor de campinggasten vanaf de camping vertrekt (wat een service! ) naar Sienna. In de stad is het nog heerlijk rustig en we wandelen op ons gemak rond. We bezichtigen het "Piazzo del campo" en de "Duome" en shoppen wat.'s Avonds eten we uitgebreid in een restaurant in het dorp van de camping.

De volgende dag houden we een rustdag en genieten van het mooie weer. We eten bij de tent: stokbrood en minestronesoep met allerlei lekkere Italiaanse delicatessen als kaas, ham, pesto en olijven.De volgende dag vertrekken we richting Umbrië. Typisch Toscaans, dorpje bovenop de heuvelDoor een mooie, afwisselende omgeving rijden we naar het "Lac de Trasimeno", maar voordat we daar zijn hebben wij eerst nog uitgebreid door zuid-Toscane gereden. Op camping Polvese/Hollandia (het stikt er van de Nederlanders) eten we iets en gaan vroeg naar bed.

Vanaf het meer vinden we al gauw een gedeelte van de Chianti-route terug. We komen er achter dat er in Toscane veel wijnroutes zijn en dat deze niet in een mooi rondje lopen. Het is heel mooi rijden door de wijnvelden, maar op sommige plekken behoorlijk hoog. Dit maakt de rit wel zwaar, temeer als bij nadering van ons einddoel (camping "Le Balze" in Volterra) ook nog een berg genomen moet worden, want de plaats ligt bovenop een gigantische puist. Op de camping is het even zoeken naar een plek en dan lopen we de stad in.De weg naar Lucca vervolgens is slecht, maar uiteindelijk zijn we bij de prachtige, ommuurde stad.De ommuurde stad Lucca We rijden met de motoren door de poort en kijken even rond. Aart loopt nog even de stad in om te fotograferen. Daarna zetten we de tocht voort in de richting van de kust. We komen onderweg nog wel een aantal bergen tegen. In Viareggio vinden we een camping, "International Versilia".

De volgende dag willen we de doorsteek naar Frankrijk maken en besluiten we een stuk snelweg te nemen om kilometers te maken. De route door bergachtig gebied zou anders te veel tijd gaan kosten. Maar zo kan zelfs een snelweg ook mooi zijn; met aan de ene kant schitterend bloeiende oleanders en aan de andere kant zicht op enorme uitgehakte blokken marmer.De nieuwe super-zonnebril van Anneke met speciale glazen voor het rijden in tunnels komt deze dag goed van pas. We passeren ontelbare tunnels en viaducten met exotisch klinkende namen als "Bartolino", "Pintario", "Poggi" en "Luca". Tussendoor zijn er prachtige doorkijkjes op de bergen aan de ene en de Golf van Genua aan de andere kant. Het weer is een beetje bewolkt, dus prima om te rijden. Vlak voor de grens stoppen we in Ventimiglia en vinden een camping, Campeggio Helios aan het strand. Die avond eten we heerlijk in een strandtent met een frisse wind van zee en maken een strandwandeling.

De volgende dag passeren we de grens via de snelweg en nemen de afslag Frejus in Frankrijk We rijden langs de Cote d'Azur en de badplaatstaferelen zijn leuk om te zien. Het is er heel druk. Bij Grimaud gaan we de "Val de Var" in richting Hyvères en vandaar rijden we naar het noorden, de Provence in. Al snel heeft een harde wind (mistral?) ons te pakken. We worden bijna van de weg geblazen en moeten werkelijk alle zeilen bijzetten om overeind te blijven met de motoren.
We vinden onderweg in een luxe 3 sterrencamping "Camping caravaning provencal" in Saint Maximin en besluiten daar een dag extra te blijven. We krijgen de mooiste plek met uitzicht op het dal.
's Avonds eten we in het restaurant en daar is een fête georganiseerd met een live optreden van een zanger. We zingen gezellig mee met oude en nieuw Franse chansons en er wordt volop gedanst.Het blijkt een hele goedkope camping te zijn.

De rustdag benutten we met allerlei huishoudelijke klussen en een duik in het zwembad. Een prima camping om even bij te tanken.

De reis gaat door naar Lunas via Arlès en een route buiten Montpellier om. Om 16.00 uur arriveren we op de motorcamping. We luiden ons bezoek in met een pastis aan de bar.
Er volgen drie hele luie dagen, waarbij we uitslapen, lekker eten en drinken, aan de bar hangen, bijkletsen en af en toe een duik in het zwembad nemen. Het weer is goed, maar af en toe is er hevig onweer. De laatste dag gaan we naar de markt in Lodeve. Die dag arriveren ook oude bekenden op de camping: Chistine et Pascal, fransen uit Bretagne. Het is een gezellig weerzien.

Die zondag rijden we via het zuiden van de Cevennes en Ardèche naar de Rhône. Het is een mooie wijnroute en heel goed te rijden. Uiteindelijk vinden we camping "Du Lion" in Bourg St. Andéol. We eten op de camping.
We rijden door langs de westzijde van de Rhone, naar het noorden en steken de rivier bij Vienne over. De weg wordt schuin naar het noorden richting Lyon voortgezet. We vinden een kleine, prettige camping "Beauséjour" achteraf in La Balme Les Grottes en maken daar, na een vermoeiende, warme dag, uitgebreid gebruik van de verkoeling, die het zwembad biedt. Op de camping worden we door Franse kinderen vermaakt, die druk bezig zijn met het zoeken naar, spelen met en verzorgen van ... escargots.

We rijden verder: binnendoor naar Auxerre en via een stukje autoroute naar Langres. Daar staan we op een luxe 4 sterren camping aan het meer "Lac de la Liez". Met kamperen heeft het weinig meer van doen; de campinggasten gaan op hun zondags uitgedost eten in een chic restaurant op het terrein.

Via Bar le Duc en La Voie Sacrée van Verdun rijden we naar Noord Frankrijk. In Stenay besloten we om te stoppen. We vinden een goedkope camping (municipal) aan de Meuse stoppen we en zetten de tent op.
We rijden met de motoren naar het dorp om te gaan eten. In een cafeetje aan een haventje aan de Maas geeft de eigenaar ons een goede eettip. Het restaurant vinden we al snel en is afgeladen vol.
We moeten een tijdje op ons eten wachten, maar vermaken ons prima. Alles loopt in het honderd door de drukte en levert leuke taferelen op met boze Belgen (eerst het hoofdgerecht en daarna pas het voorgerecht) en verkeerde rekeningen.

Voor de laatste keer pakken we de volgende dag de tent in. We rijden naar huis door de Ardennen via Bouillon en Dinant. Een leuke en vooral rustige route. Via Maastricht komen we Nederland binnen en via de nieuwe A73 zijn we snel in Apeldoorn.

We kijken terug op een mooie, boeiende reis met een paar pittige dagen door stukken van Italië en Frankrijk, die dit jaar bijna een maand duurde.
Uiteindelijk hebben we 4535 kilometers gereden.
Door de aanschaf van de nieuwe motor door Aart (Triumph Scrambler) zijn de motoren nu qua vermogen meer aan elkaar gewaagd en is het rijden rustiger en relaxter voor ons allebei geworden.

We zullen dus zeker nog een reisje gaan maken samen in de toekomst en denken alvast na over een volgend reisdoel.
Vast staat dat er nog veel nieuws en interessants te ontdekken valt; zowel in Italië als Frankrijk.

Kijk hier voor meer foto's.