Vakantie 2009 (Frankrijk)

Op maandag 13 juli vertrekken wij rond 10 uur 's morgens om wederom een rondje Frankrijk te gaan rijden met de motoren. Deze keer zijn we gewapend met een Garmin Zümo. Dit GPS-systeem zal ons op prachtige plekken, hele mooie weggetjes, maar soms ook moeilijk begaanbare plaatsen gaan brengen.

Het is zonnig als we vertrekken, maar als we via Bastogne naar Luxemburg rijden begint het zachtjes te regenen. We stoppen bijtijds in Metz en overnachten daar in een Etap-hotel.

De volgende dag vertrekken we met droog weer en rijden binnendoor naar Joinville.

Het begint al snel te miezeren en als het harder gaat regenen, besluiten we om via Chaumont naar Langres te rijden. We overnachten in een Auberge (Le Jeanne d'Arc III), waar we onze spullen kunnen drogen. Er is een prima restaurant bij.

Met droog weer pakken we de volgende dag de RN; via Dijon, Beaune en Chalon sur Saône rijden we naar Roanne en vinden daar onze eerste camping ('Du Petit Cheval' in Vendranges) een gezellige, klein stekje. Onze buren zijn hartstochtelijke motorrijders, die dit jaar voor het eerst na 30 jaar met de auto op vakantie zijn. Er komen veel verhalen los. Bij een prachtige zonsondergang drinken we een wijntje bij de tent.

Via de Gorges de Loire rijden we een mooie rit langs de rivier. We stoppen vlakbij Puy.

Op de 'Camping de la Rochelambert' in Saint Paulien blijven we twee nachten staan. Warm was het niet Het is koud en nat en 's nachts zijn er flinke onweersbuien. Gelukkig is de camping vrij luxe met een goed restaurant.

De afdaling bij Puy de volgende dag is pittig en duurt lang. Er is veel verkeer. Via de Ardeche rijden we richting St. Ambroix in de Gard. Het weer is inmiddels zonnig en warm geworden. We vinden een leuke camping ('Camping Beau Rivage') en dalen met de motoren langs de terrassen helemaal af naar de rivier (de Cèze) om de tent op te zetten. De camping wordt vooral bevolkt door Nederlanders. Bij de campingbaas halen we zelfgemaakte wijn op voor bij een pizza.

De volgende stop wordt Lunas en vanwege de korte afstand kunnen we de volgende dag in alle rust uitgebreid ontbijten bij de rivier en op ons gemak de tent inpakken. Binnendoor rijden we via Arles, Anduse, Lasalle en Gagne naar Lodeve. Op motorcamping 'Rendez-Vous' worden we zoals elk jaar hartelijk ontvangen door Munt en Elfriede. De volgende 3 dagen houden we echt vakantie (luieren, lekker eten, drinken en feesten) en ontmoeten leuke motards uit o.a. Nederland, België en Denemarken. Het weer is redelijk, maar niet al te warm. Op dinsdag vieren we de verjaardag van Elfriede mee.

Donderdag vertrekken we uit Lunas en maken al snel een stop bij het sfeervolle tempelierdorpje 'La Convertoirade' in Avergron.La Couvertoirade Via St. Affrique rijden we naar Pont-de- Salars en vinden na een mooie tocht een camping aan het meer. Parc Camping Du Lac

De volgende dag rijden we via Auriac naar Mauriac. Het is mooi rijden, maar wel heel vermoeiend door al het bochtenwerk. Omdat er op de (4 sterren!) camping 'Le Val Saint Jean' geen eetgelegenheid is, wandelen we naar het kasteelplaatsje. Aan een authentiek Frans pleintje eten we heerlijk op het terras.

We volgen de oorsprong van de rivier de Dordogne en rijden via Tuller naar het meer van Vassivere. Dit ligt tussen Limoges en Clermont Ferrand. De streek is voor ons onbekend, maar erg leuk om te rijden. De zon schijnt volop nu. Op camping 'Les Terrasses de Lac' blijven we een dag en genieten van een lekker dagje aan het strand. We eten crêpes met een rosé erbij in een sfeervol restaurant in een landhuis, waar de notabelen van het dorp ook komen eten.

Maandag vervolgen we onze reis richting het noorden en we komen terecht in Jargeau op de camping 'l'Isle aux Moulins'. We eten heerlijk in een restaurant aan de Loire. De volgende dag gaat de reis verder. Doel is Parijs, want we willen graag naar het Paleis van Versailles. Helaas blijkt bij aankomst de camping complet. (dat hebben we nog nooit meegemaakt) We besluiten dit bezoek naar een later moment uit te stellen. We rijden door en overnachten op een hele 'groene' camping ('Huttopia Rambouillet' ten zuidwesten van Parijs. De volgende dag rijden we om Parijs heen en komen ook nog in de plaats Auvers-sur-Oise waar Vincent van Gogh overleden is.Sterfhuis Vincent van Gogh We overnachten in een hotelletje.

Onze vakantie sluiten we af met het rijden van een stukje van de route van de Roparun. Aart heeft deze weg van Parijs naar Rotterdam met Pinksteren gereden t.b.v. een goed doel. Het is een leuke, afwisselende weg door de goudgele en groene velden van Frankrijk, door uitgestrekte bossen en kleine dorpjes met uitbundig bloeiende hortensia, hibiscus en trompetbloem.

Helaas zit de vakantie er dan weer op en de laatste etappe rijden we binnendoor tot aan Nederland en van daar uit pakken we de snelweg richting Apeldoorn.

Zonder grote problemen (de koffer van Aart zakte nog scheef en dreigde van de motor af te vallen) komen we thuis en schrijven ruim 3000 km. erbij op de teller.

Kijk hier voor meer foto's.