Vakantie 2010 (Frankrijk)

Op maandag 19 juli vertrekken we met de motoren wederom richting Frankrijk. Het is een mooie, zonnige dag. Om Nederland te kunnen verlaten moeten we een fiks aantal files trotseren. Gelukkig kunnen we als motorrijders een aantal kilometers inhalen, maar echt opschieten doet het niet. Bij Luik besluiten we richting Aken te rijden en daar in een Etap hotel te overnachten. We zijn de eerste reisdag nier ver gekomen, maar dat geeft niet. We hebben ten slotte een maand vakantie voor de boeg en dus geen haast.

Koeien in de EiffelDe volgende dag reizen we door Duitsland, België en Luxemburg naar Frankrijk. (Thoinvile) Het landschap is mooi en glooiend. Onze eerste camping is Camping le Paquis in Corny sur Moselle vlakbij Metz.

We rijden de volgende dag verder naar Epinay. Het is een mooie, rustige tocht door de Vogezen. De camping Camping Club Lac de Bouzey in Sanchey ligt aan het meer. Helaas slaat het weer om; het begint te regenen. We besluiten nog een extra dag te blijven om niet meteen alle spullen nat te hebben aan het begin van de vakantie.

Een dag later rijden we via de Vogezen de Jura in. Bovenin de bergen breekt noodweer uit. Voorzichtig rijden we verder op een bijna lege weg. Gelukkig klaart het weer op en vinden we een leuke camping Halte-nautique de la Seille in de boekenstad van Frankrijk Cuisery aan de rivier de Seille. Het is er een gezellige boel daar. Bij onze inschrijving dansen de campinggasten in de kantine bij de gezellige muziek van een accordeon. 's Avonds wandelen we naar het stadje en eten heerlijk in een Frans restaurantje. (l'Atmosphere)

Verder gaat de tocht richting Grenoble om daar de Route Napoleon op te pakken. We rijden binnendoor relaxed zonder drukte, ondanks 'zwarte zaterdag'. Eenmaal op de Route National in de richting van Gap begint de file. Bij de zoektocht naar een camping blijkt alles complet. Na vier campings vinden we eindelijk een eenvoudige camping Les Cordeliers in Pierre Châtel vlakbij La Mure.
Het waait er flink. Omdat het restaurant dicht is, brengen we de avond in de tent door vanwege de koude, harde wind.

Zuidelijk deel van de N85We vervolgen de Route Napoleon en rijden via Gap naar Digne-les-Bains. Het is schitterend om deze bochtenroute te volgen door de bergen. We vinden een leuke camping Les Eaux Chaudes en wandelen naar het stadje om te eten. trauma heli nabij camping 'Le Ruou'Na Digne volgen we de weg naar Satiness (Gorges) en verlaten de route in Grass. We rijden door de Var en komen pas laat op een camping Le Ruou, vlak voor Draguignan, die al vrij vol is. Gelukkig is er nog plek, bijna bovenaan de heuvel. Aart mag de motoren naar boven rijden. Die avond gebeurt er vlakbij de camping een verkeersongeluk. We zien de trauma helikopter landen op de weg; een spectaculair gezicht.

We rijden verder in de Var en dan vrij snel de Luberon in. In deze gezellige streek besluiten we een paar dagen te blijven. We zitten dan op de camping Les Hautes Prairies in Courmarin; een sfeervol oud stadje, waar het goed toeven is op de gezellige terrassen.

Na een paar dagen aan het zwembad en leuke ritjes in de omgeving pakken we de draad weer op en rijden via het zuiden van de Luberon, bovenlangs Arles, door Montpellier en Lodeve naar Lunas. Op de motorcamping Rendez-Vous worden we, zoals elk jaar, hartelijk ontvangen met een pastis aan de bar.Bij het inpakken komen we deze gigantische rups tegenEr volgen een paar luie dagen. We bezoeken de kunstmarkt in Joncels, waar Elfriede haar prachtige glaswerk tentoonstelt en verkoopt.
Maar we moeten verder en na een paar dagen feest vertrekken we via St. Pons in de richting van Bordeaux. Bij Montricoux (een apart plaatsje met veel oud vakwerk) vinden we een leuke plek om te overnachten: Le Clos Lalande en eten in het dorp bij een mooie zonsondergang.

In de loop van de volgende dag gaat het weer regenen. We stoppen bijtijds in Creon en ontmoeten op de camping Bel Air veel fietsers.

Op de veerbootVia Bordeaux rijden we via de Medoc naar Lamarque waar de veerboot pakken om de Gironde over te steken naar Blaye. Het pontje, dat we verwachten, blijkt een flinke veerboot te zijn. Altijd weer spannend om je motor netjes en veilig op het dek te parkeren! (en te verlaten) De overtocht duurt een halfuurtje en we rijden verder naar Cognac, waar we een plekje zoeken op de plaatselijke camping Camping de Cognac. We houden een rustdag op de camping, maar van uitrusten komt niet veel terecht vanwege een kapot luchtbed. Het is een leuk stadje om te winkelen en we sluiten de dag af met een etentje in de plaatselijke crêperie.

Vanuit Cognac gaan we over de N141 naar Angouleme. Deze weg heet de "Route Claude Bonnier" (Claude Bonnier blijkt een franse verzetsheld te zijn.) Door de Charente gaat de tocht verder. In St. Savin eten we op het pleintje bij de indrukwekkende abdij. De camping Municipal du Moulin, waar we met de tent staan, is een leuke, eenvoudige camping.

Op een zondag besluiten we een flink stuk naar het noorden te gaan rijden, maar tanken op een zondag blijft lastig. Zelfs met de hulp van een navigatiesysteem, want in Frankrijk is aan veel euro-95 benzine ethanol toegevoegd. Na wat geluk vinden we een tankstation en Aart besluit vervolgens meteen dat het genoeg is. We blijven op de camping Parc de Loisirs en brengen de rest van de dag aan het zwembad door.

De volgende dagen rijden we via Amiens. Hier komen we op 4-sterren-camping Parc des Cygnes, waar echter de winkel dicht is en de bar gesloten. Samen met andere Nederlanders krijgen we de kans om de campingwinkel te 'plunderen'. Samen verdelen we de buit en eten stokbrood met wijn en allerlei lekkers bij de tent.Vanuit Amiens rijden we in noordoostelijke richting en via Belgie willen we naar Nederland terugreizen. Het valt niet mee om in België een leuke camping te vinden, maar in Overijse vinden we camping Druivenland vlakbij Brussel in een mooi wijngebied.

Als we de Nederlandse grens bereiken rijden we (per ongeluk) een stukje off-road; weer een ervaring rijker!

We overnachten, als tussenstop, bij familie op een gezellige boerencamping en rijden via Maastricht naar Apeldoorn terug.

We kijken terug op een leuke, relaxte vakantie. Bijna elke Franse bocht hebben we na deze ronde wel gezien en gereden! En weer een heleboel leuke weggetjes ontdekt.

Kijk hier voor meer foto's.