Vakantie 2011 (Rondje langs de Loire)

Op maandag 1 augustus vertrekken wij op de beide Triumphs voor een motorrit wederom door La Douce France. Dit keer is het thema "Loire". Al vele keren zijn wij deze langste rivier van Frankrijk overgestoken, maar nu willen we de rivier gaan volgen vanaf (ongeveer) uitmondend in de Atlantische Oceaan stroomopwaarts tot de oorsprong. We nemen de A50 en via Antwerpen, Lille bereiken we Amiens. We overnachten in een Campanile hotel en eten daar ook. Het weer is goed, maar pas in Belgià« begint de zon echt te schijnen.

De volgende dag rijden we binnendoor richting Rennes. De route is mooi en het is lekker weer, maar het schiet niet op. Onze eerste camping is in Breteuil aan het riviertje de Iton Camping Les Berges de l'Iton. We eten in een café in het dorpje. Het is de volgende dag bewolkt, maar de tent pakken we droog in. We rijden verder richting Argentan, Moyenne, Laval en steken daarbij de Loire over. De rivier is breed en wild en volgt zijn eigen, kronkelende weg.

Bootje op de LoireWe vinden een leuke camping in Montjean, La Promenade en eten in een gezellige strandtent aan de rivier.

Helaas regent het de volgende dag. We blijven een dagje extra staan op de camping en vullen de dag met lezen en puzzelen.

Vrijdag vertrekken we en rijden door de schitterende vignobles. Daarna gaat de reis verder langs de rivier. Via Saumur en Tours rijden we richting Blois. Het weer is mooi en de route is leuk. We zetten de tent op in de buurt van de meest bekende chateaux op camping La grande tortue en besluiten daar het weekend te blijven.

Het weer is redelijk en we bezoeken de volgende dag het bekende kasteel Chambord. Het is gigantisch groot en zeker de moeite waard om te bekijken. De terugtocht gaat langs verschillende kastelen: achterzijde van Chateau Chevenay (bekend van de strip Kuifje), langs Chemonceaux aan de rivier de Cher en bovenlangs Chaumont aan de Loire. Ondertussen is het flink gaan regenen en komen we kletsnat op de camping terug.

Na het weekend trekken we verder. We passeren Orléans. We zien onderweg het indrukwekkende Chateau de Sully-sur-Loire en bekijken uitgebreid de Pont Canal de Briare. Het aquaduct is van 1890 tot 1894 gebouwd en bevindt zich 9 meter boven de Loire.

Bepakt aan het reizenWe dalen af tot Nevers en vinden een plekje op de stadscamping aan de Loire: Camping de Nevers. We hoeven alleen de rivier over te steken voor een bezoekje aan het gezellige plaatsje met o.a. een mooie kathedraal. 's Avonds regent en waait het hard. We blijven hier een paar dagen en eten nog lekker bij de crêperie "Le Goémon".

Woensdag vertrekken we voor de laatste etappe in zuidelijke richting voor we weer noordwaarts gaan rijden. We volgen het Canal latéral à la Loire, dat na de plaats Digoin overgaat in het Canal latéral de Roanne à Digoin. Het is leuk rijden, zo langs het water. Er is altijd wel iets te zien en te beleven. We zakken af tot Roanne in de Auvergne. Ten zuiden hiervan ligt het plaatsje Villerest waar een leuke camping is aan het stuwmeer, Lorée du lac, alwaar we enthousiast door motorliefhebbers ontvangen worden. Later blijkt, dat we al eerder op deze camping hebben gestaan en zijn de motorliefhebbers de eigenaren. De volgende dag is het heerlijk zonnig en hebben we een relaxte dag aan het meer.

We breken onze stek weer op en rijden de Gorges van de Loire in. Dit gebied hebben we al eerder bezocht, maar ook voor een tweede keer is het schitterend rijden. Verder door naar Balbigny en dan richting het noorden. De Loire ontspringt in het Ardeche-gebied, maar zover willen we niet gaan; we beschouwen de Gorges als het beginpunt van de rivier.

Chà¢teau Sully-sur-LoireWe besluiten om ten noorden van Roanne Canal du Centre op te zoeken en die te volgen, welke ons in de richting van Dijon zal brengen. In de Bougogne vinden we tussen de prachtige wijnvelden en wijnhuizen van de Grand Cru een camping in Meursault La Grappe d'Or, waaraan een goed restaurant is verbonden. Uiteraard kun je hier naast uitstekend eten, ook genieten van de meest heerlijke wijnen.

De reis gaat door: we rijden een mooie tocht naar Dijon. Vanuit de stadscamping Camping du Lac Kir loop je gemakkelijk naar het centrum, waar prima winkels, terrassen en restaurants zijn.

De dag erop maken we een stadswandeling en bewonderen de mooie gebouwen en pleinen in de stad. Overdag is het droog; 's avonds begint het weer te regenen.

We pakken de dag erop de tent nat in en trekken door de mooie landschappen van de Saone en de Voskes. Om de boel een beetje te laten drogen en een goede nacht te maken overnachten we in een Etap hotel in Epinal.

We doen uitgebreid onze Franse inkopen in een grote supermarkt, want we naderen nu snel de Duitse grens. Via Duitsland willen we naar Nederland rijden. We nemen kleine weggetjes door maisvelden, hier en daar bezaaid met koeienvlaaien en passeren de grens bij. Lâ Hopital. Het is een hele overgang van Frankrijk naar Duitsland; de wegen en bochten liggen anders, het is wennen aan de verkeerssignalen en de stadjes zijn druk en chaotisch. We rijden door Saarbrucken in Mosel. We vinden een natuurcamping in Berkenfeld Campingpark Waldwiesen en het is duidelijk, dat de gezellige Franse rommeligheid is verdwenen: op deze camping heerst zakelijke orde en netheid.

De reis gaat verder via het prachtige Moezel- en Eiffelgebergte en na het rustige toeren in Frankrijk moeten we nu weer fikse haarspeldbochten nemen en stevige hellingen bedwingen (14%). Hard werken dus!

De volgende en laatste camping ligt in Abenden aan de Ruhr, Zum Friedenstal, en een klein stationnetjes en ook hier geldt de Duitse grondigheid, maar erg gastvrij is men er niet!

De laatste etappe van onze tocht is goed te doen. Jammer alleen is, dat we door de stad Monchen Gladbach worden geleid. Dat kost ons veel tijd. We lunchen heerlijk in een boerderij vlak voor de grens.

We komen Nederland binnen bij Gendringen en zijn via de Achterhoek heel snel thuis in Apeldoorn.

We kijken terug op een mooie rustige tocht, terwijl er toch weer 3000 km extra op de teller staat. Ook wij hebben regen gehad tijdens deze natte zomer, maar doordat het vooral 's avonds en 's nachts viel, hebben wij er niet veel hinder van gehad. We hebben lekker relaxed kunnen toeren. Echt vakantie vieren dus. Ook nu hebben we m.b.v. de Garmin veel leuke en nieuwe wegen ontdekt, ondanks onze vele omzwervingen door Frankrijk. Volgend jaar weer?

Kijk hier voor meer foto's.