Vakantie 2016 (Normandië & Bretagne)

We vertrekken op maandag 25 juli bij goed weer, zon en wolken, en rijden via Breda/Antwerpen en Lille tot Abbeville. Daar overnachten we in een Ibis hotelletje. We rijden verder via de binnenwegen; het is een leuke route door gezellige dorpjes met vakwerkhuizen. Elk huis heeft een prachtig boeket in roze/ rode tinten voor de deur: stok- en klimroos, hortensia en hibiscus.Boeket We steken de Seine over via de Pont de Brotonne. We vinden een Camping Municipale des Bords de l'Aure in Bayeux en lopen 's avonds naar het stadje. De beroemde kathedraal Notre-Dame wordt die avond sprookjesachtig verlicht.

De volgende dag bezoeken we de stranden tussen Cherbourg en Caen: de landingsstranden van D-day. Het is heel ndrukwekkend om de stranden Utah beach en de kunstmatige haven bij Arromanches (Gold Beach) te zien. We besluiten ter plekke om thuis de film 'The Longest Day' weer te gaan bekijken.

Vervolgens verlaten we Normandie om naar Bretagne te gaan. De route richting St. Malo is leuk en we passeren St. Mont Michel. We vinden onderweg een prima camping 'l'Ile Verte". We rijden de volgende dag naar St. Malo en lopen over het strand naar het Fort National. Net op tijd, want de vloed komt al snel op en dan is dat onmogelijk. We wandelen door de gezellig drukke, ommuurde stad met mooie uitzichten en maken daarna nog een ritje door de omgeving. Via de getijdencentrale Rance bij St. Malo rijden we verder naar Dinand. We zakken zuidwaarts af door het binnenland, een gebied met leuke kleine plaatsjes, naar Mur-de-Bretagne. Alle plaatsjes hebben mooie dubbele namen: Frans en Keltisch. Bij het meer 'Lac de Guerledan' is helaas geen camping te vinden, dus besluiten we door te rijden naar de zuidkust: de "Finistère Sud" tussen Quimper en Lorient. We nemen een mooie route: "Les Petites Cites de Caractère" langs oude Bretonse dorpen en stoppen bij een eenvoudige camping bij Port-Manech, Camping Keraeren. Later lopen we naar het strand en dit blijkt een verassend leuk en idyllisch plekje te zijn tussen schitterende landhuizen. Hier komen we zeker nog eens terug! We trakteren onszelf de volgende dag op een stranddag aan de baai. Het is er heerlijk toeven. We eten heel lekker en leuk bij 'La Chataignenable'.

We gaan door via de kust; een leuke route met veel bochten.Langs de kant staan overal Afrikaanse lelies uitbundig te bloeien. In Carnac en omgeving is het druk, maar we vinden een camping, Les Druides die lekker centraal ligt. We wandelen naar het strand, dat op 500 meter goed aan te lopen is. De volgende dag huren we fietsen om de beroemde prehistorische monumenten, die in de omgeving te vinden zijn, goed te kunnen bekijken. Deze monumenten bestaan uit grote stenen of megalieten, in patronen of afzonderlijk opgetrokken. We fietsen een aantal uren rond en bezoeken de Alignements de Kermano, Kermario en Kerlescan, Le Quandriatere, Le Geant de Manio, de Dolmen de Keriaval en Mané Kerioned en de Alig. du Menec. We kijken onze ogen uit en blijven ons verbazen over her raadsel, hoe deze stenen hier gebracht zijn.
Zelfs na het zien van Stonehenge, Avebury en Newgrange is dit overweldigend.
In het plaatsje drinken we iets; het is er gezellig druk.

De volgende dag bezoeken we de megalieten van Locmariaquer; heel indrukwekkend om de geschiedenis hiervan te zien. Het is intussen gaan regenen en we vermaken ons die dag verder in het plaatsje. 's Avonds klaart het op en eten we bij de tent. We rijden langs de kust door naar Vannes en zetten de tent op bij Le Conleau. We gaan op de fiets naar Vannes (Gwened) en bekijken het oude stadscentrum met de nauwe verkeersvrije straatjes met de traditionele kleurrijke vakwerkwoningen. We drinken iets op een van de mondaine terrassen in de gezellige haven.

Het schiereiland Quiberon is ons volgende doel; we rijden langs de spectaculaire ruige kust met enorme rotsen en genieten van de schitterende uitzichten op zee. We passeren mooie zandstranden en pittoresque dorpjes. We verlaten het schiereiland en rijden verder langs de kust. We passeren de chique badplaats La Baule-Escoublac aan een mooie baai en vinden iets verderop een, voor ons, prima camping aan het strand: Camping Yucadi Village de L’Eve, vlakbij St. Nazaire (Loire Atlantique). We besluiten hier het weekend te blijven, want het is heel mooi weer. Zaterdag bezoeken we de stad St. Nazaire (zeehaven) en bekijken het bunker-complex (300m x 130m x 18m) met binnen de voormalige aanlegplaatsen voor 19 onderzeeërs in de 2e wereldoorlog. Boven op de bunkers heeft men een panoramisch uitzicht op het Bassin de Saint-Nazaire en het omliggende havencomplex. Er is een cafetaria, en een tentoonstellingsruimte met een expositie over de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. We winkelen in een van de winkelcentra, maar eigenlijk is er verder weinig te zien in deze stad. We eten die avond in Saint-Marc; het plaatsje is op loopafstand. Zondag is er markt. met veel regionale producten.

Maandag pakken de boel op tijd op; het is tijd om langzamerhand huiswaarts te gaan rijden. Maar eerst willen we nog even via Le Pont de Saint-Nazaire bij St. Nazaire de Loire oversteken. De brug verbindt het op de noordelijke oever gelegen Saint-Nazaire met Saint-Brevin-les-Pins op de zuidoever. Hierbij wordt 3356 meter overbrugd.
We volgen de rivier een stukje: leuk rijden, maar opschieten doet het niet. Bij Nantes aangekomen nemen we de pond en steken over naar Nantes.Pontje De rit gaat verder naar Cavas en vlak voor Laval vinden we in Château-Gontier Camping du Parc. In het stadje eten we die avond tapas. De volgende dag is Dieppe ons doel. Het weer is nog steeds goed maar het wordt wel frisser.

Langzaam rijden we naar boven en komen weer in Normandie terecht. We zetten onze tent op in een camping midden in het plaatsje Lavarot, beroemd vanwege de kazen. Aangezien de camping eigenlijk een parkje is, vragen we ons af of we wel met de motoren het terrein op mogen.Verboden of niet

Richting kust wordt het een stuk drukker op de weg. Hierna vervolgen wij onze thuisreis en overnachten op camping "Le Ridin" vlakbij Le Crotoy

Als we de volgende dag vertrekken begint het helaas te regenen en dit blijft zo tot in NL. We bekijken nog even Le Bouquet Paris Plage, maar blijven er door het slechte weer niet lang. We besluiten ons oorspronkelijke plan om langs de Belgische kust te rijden, te laten varen en zo snel mogelijk huiswaarts te reizen. In Belgie wacht ons een lange file bij Antwerpen. Dit kost ons veel tijd. Maar uiteindelijk arriveren we, redelijk droog door onze nieuwe regenoveralls, in Apeldoorn. We hebben veel rotondes, maar ook heel veel moois gezien deze vakantie. Er staat op de teller: 2750 km.

De route tot besluit.

Kijk hier voor meer foto's.